Zuid Colombia - Reisverslag uit Colombia, Colombia van Peter Steenhuis - WaarBenJij.nu Zuid Colombia - Reisverslag uit Colombia, Colombia van Peter Steenhuis - WaarBenJij.nu

Zuid Colombia

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

10 December 2012 | Colombia, Colombia

Zo, na veel te lange tijd zit ik dan eindelijk weer te schrijven. Sinds mijn vorige bericht heb ik half colombia doorkuisd en veel gezien en beleefd. Om het voor zowel jullie als mij het nog een beetje leuk te houden zal dit verhaal iets beknopter zijn.

In mijn hostel in Quito kwam ik al snel in contact met Maartje, een nederlands meisje dat vanuit buenos aires naar het noorden aan het reizen was. Haar plannen waren ook om naar Colombia te gaan. Dinsdag 20 november vertrokken we dan. Opweg naar Colombia. Tot de grens was 5 uur, daarna moest je uitstappen, langs de immigratiedienst van Ecuador, lopend de grens over, immigratiedienst van Colombia en daarna in een nieuwe bus om de reis naar Pasto voort te zetten. Erg raar, maar blijkbaar hebben ze geen internationale bussen.

Pasto is de eerste grote stad over de grens en tevens de stad van Martha. Hier bleven wel slechts voor 1 nacht, waarna we onze busreis vervolgden naar San Augustin. Deze busrit was echt bizar! We gingen via de stad Mocoa. De weg van Pasto naar Mocoa wordt la carretera de la muerte genoemd (de weg des doods). Heerlijk bemoedigend is zo'n naam! Maar dit rit is het risico dubbel waard! Wat een fantastische uitzichten had je daar! Een prachtig groen berglandschap waar we door heen hobbelden. In bijna elke bocht bevond zich een waterval, geweldig!

De rit van Pasto naar Mocoa duurt in totaal 6 uur, waarvan je 5 uur op een onverharde weg zit en je wordt echt helemaal door elkaar geschut. Na een paar uur hadden we het dan ook wel gehad. Gelukkig was het stuk van Mocoa tot San Augustin veel beter en konden we een beetje slapen. Voor het laatste stuk naar San Augustin moesten we een truck nemen. Een maal aangekomen kwam er direct al een vrouw op ons af van een soort reisbureau. Deze vrouw hete heel orgineel Colombia :P. Ze had een mooie aanbieding en kofie voor ons, zei ze. Naja, vooral voor de gratis koffie zijn we met haar mee gegaan. Naar haar verhaal aangehoord te hebben zijn we naar ons hostel gegaan. Daar hoorden we dat Colombia een goedkoop en goed reisbureau had, dus later hebben we daar toch nog een tocht geboekt.

Ons hostel, Casa francois, werdt beheerd door een fransman die daar een prachtig hostel heeft opgezet. Erg tropisch, met een eigen winkeltje en elke ochtend zelf gemaakt BRUIN brood. Dit was echt fantastisch, want nederlands brood en kaas is tot nu toe wel mijn grootste gemis! En daar bakken ze in Zuid-Amerika echt niks van ;).

San Augustin is bekend door zijn prachtige omgeving en de archeologische opgravingen. Deze dateren uit de pre-Columbische tijd. Ofwel voordat Columbus voor het eerst voet zette op dit mooie continent. Er is zeer weinig bekend over de beschaving rond San Augustin. In dit gebied zijn veel grote stenen beelden gevonden welke op de graven werden geplaatst en waarschijnlijk wat zeggen over de begraven persoon.

Op de eerste dag hebben we de jeeptour van Colombia genomen, deze bracht ons langs de archeologische opgravingen, een museum, twee watervallen en een panela ´fabriekje´. Het landschap was echt fantastisch, maar de archeologische opgravingen had ik al wel snel gezien. Het blijft voor mij altijd maar een hoopje stenen bij elkaar. En aangezien er niet veel bekend is over deze beschaving was er ook geen verhaal om de beelden heen. Ze waren gewoon daar en er stond een jaartal bij en soms een korte beschrijving. Omdat we die beelden een beetje vonden tegenvallen en dat toch de hoofdatractie van het drop was, gingen we de volgende dag weer verder naar Popayan, tenminste ik. Maartje ging direct verder naar Cali, want die had nog maar 8 dagen om naar het noorden te komen, want daar zou ze een zeiltocht naar Panama hebben.

Popayan is een vrij rustige maar mooie plaats. Het was er erg vredig en schoon. Het heeft een van de beter universiteiten van Colombia, dus er waren veel studenten. Bij toeval kwam ik een optocht van studenten tegen die een jubuleum van de universiteit vierden. Overal was muziek en vele mensen dansden op de straat, erg leuk! Na 2 dagen ben ik weer verder gegaan naar Cali, dit is de 3e stad van Colombia en heeft als bijnaam La Capital de la Salsa. Dit werd ook al snel duidelijk. In het hostel was elke dag een gratis salsa les en tijdens het uitgaan was er voornamelijk salsa. Dit gaf een apparte sfeer aan de club/bar. Er was steeds een grote dansvloer en om de dansvloer heen stonden veel tafeltjes. Iedere groep had z´n eigen tafeltje waarop de drank stond. Bij het begin van elk nummer werden mensen ten dans gevraagd. Als het nummer afgelopen was liep de dansvloer leeg en werd hij weer gevuld met nieuwe koppels, die allemaal goed salsa konden dansen, welke leeftijd ook. In het hostel heb ik nog een prive salsa les genomen, want zonder salsa zit je de hele avond op de stoel aan je tafeltje. Hierna durfde ik ook mee te doen en ook locals te dans te vragen. Erg leuk!

Ik had gehoord dat Cali een van de beste dierentuinen van Colombia heeft, dus dit ben ik met Mehdi en Christine gaan uitzoeken. Op een paar gevallen na was de dierentuin echt wel goed. De dieren hadden ruimte en zagen er goed uit, dit was in tegenstelling tot wat ik had verwacht. Ook ben ik een ochtend mee gegaan met een Colombiaanse jongen die een restaurant heeft en veel in het hostel rond hing. Hij ging naar een markt, een plek waar je niet alleen als tourist moet rond hangen, maar met hem kon het wel zei hij. We mochten alleen geen foto toestel oid meenemen.
De markt was echt gigantisch en chaotisch! Opvallend waren de bizare organen die ze verkochten en heel veel fruit waarvan ik de naam nog nooit gehoord had. Op advies van de Colombiaan hebben we een soep gegeten. Na de hand kregen we te horen dat het de sex soup heette. Er zaten allemaal dierlijke geslachtsdelen in en blijkbaar ook een stofje dat je een beetje opgewonden maakt... Toch wel fijn dat hij dit pas na de hand zei, want anders had ik het niet zo lekker gevonden denk ik. Van het stofje merkte ik echter niks... :P

Op vrijdag ben ik van Cali richting Salento vertrokken. Salento licht in de prachtige regio Eje Cafetero, waarin veel colobiaanse koffie wordt wordt verbouwd. Op de eerste dag ben ik naar een natuurlijke thermal bath gegaan. Dit was echt heel ontspannend! Het water was heerlijk warm en de omgeving was adembenemend! Het thermal bath bevond zich naarst een prachtige waterval, met koud water, wat ideaal was als je te veel opgewarmd was door het warme water. De volgende dag ben ik te paard door de natuur gaan trekken. Het was wel weer wennen, want ik had toch al bijna 15 jaar niet meer op een paard gezeten, denk ik. De paarden waren echt heel speels en maakte er een soort van onderling wedstrijdje van. Elk paard wou voorop zitten. Zelfs als je hem gewoon liet lopen
probeerde hij steeds iets te versnellen. Kortom erg leuk!

De daarop volgende dag ben ik met een stel gaan hiken door de prachtige Valle de Cocora. Dit zou een 4-5 uur durende hike zijn, waarin je ook langs een kolibri park zou komen. Het kolibri park konden we makkelijk vinden, maar toen we terug gingen zouden we na het park rechts af moeten, dus wij gingen rechts na het park. Echter bleek, 3 uur later!, dat we verkeerd waren gegaan. We zaten al wel te twijvelen, maar we zagen verse sporen voor ons en ja we gingen maar gewoon door, totdat we bij een huis aankwamen waar een oudevrouw alleen zat. Zij zei ons dat we helemaal de verkeerde kant op waren gegaan en dat we weer terug moesten. Na onderhand al een meer dan 5 uur durende klim in de benen begonnen we met toch wel enige tegenzin af te dalen. Gelukkig duurt het afdalen minder lang dan het klimmen, dus na iets meer dan een uur waren we weer bij het kolibripark. Toen bleek dat er iets verder nog een afslag naar rechts was en dat we die hadden moeten hebben. Dit was zeer slecht aangegeven! Dus daarna begonnen we weer met klimmen en na zo'n 2 uur kwamen we eindelijk in de veel belovende vallei aan. En dit maakte eigenlijk alles weer goed. Echt adembenemdend mooi, zie de foto´s maar! ;)

Toen we terug kwamen waren we helemaal gesloopt. Die avond zouden we nog naar Armenia gaan, waarvandaan we de volgende dag een zipline zouden gaan doen. Dit was even afzien, maar uiteindelijk lagen we in ons bedje en konden we bij slapen. De zipline was erg vet! Deze ging over de koffie en bananenvelden, echt prachtig! Die nacht daarna hebben we de nachtbus naar Bogota genomen. Ze zeiden dat hij er 8-10 uur over zou doen, maar hij was er nu al binnen 6 uur, waardoor we om 4 uur s nachts al in de busterminal van bogota stonden, niet leuk! veel te vroeg! Om 5 uur waren we dan in het hostel, maar we konden pas vanaf 12 uur inchecken, dus hebben we daar nog op de bank verder geslapen. Niet heel chill, maar uiteindelijk ook weer overleefd.

In Bogota ben ik nu 4 dagen. De stad is na vooral Cali heel erg koud! net als Quito. dus 17 graden in de schaduw en 5-8 in de nacht. In de zon is het wel direct veel warmer. In Bogota heb ik veel door de stad geslenterd, naar een catedraal in een zoutmijn geweest en de Monserrate beklommen, berg waarop je mooi uitzicht hebt over de stad. Tenminste als het niet bewolkt is... en dat was het bij ons natuurlijk wel :S maar nogsteeds wel mooi hoor! Vrijdag was het hier een feestdag. iets van de viering omdat het de 1e dag van de 21 laatste dagen voor kerstmis, ofzo. Nja reden voor een feestje dus. Overal op straat was muziek, werd er gedansd en gezongen. Vlak voor het hostel hier zit een mexicaans restaurant, die een podium hadden gebouwd en waarop ze de classieke Mariachimuziek opvoerden. En blijkbaar kende iedereen de muziek want er werd uit volleborst mee gezongen. Erg geslaagde avond!

Gister vooral uitgebrakt en 's avonds nog een filmpje gekeken. Vandaag mijn tas gepakt, door het centrum gelopen voor wat foto's die ik nog niet had genomen en nu toch al weer veel te lang met dit verhaal bezig. Vanavond pak ik de nacht bus naar Medellin met 2 anderen, op naar een warmer klimaat en uiteindelijk de caribische kust!

Ciao! xx

  • 10 December 2012 - 00:23

    Peter Steenhuis:

    De foto´s komen later, want ik heb hier geen usb ingang in de computer :P Op mijn facebook staan er al wel wat van colombia, dus daar kan je altijd kijken, als je facebook hebt tenminste.

  • 10 December 2012 - 09:21

    Jeanne Plettenburg:

    Nou Peter, dat wordt salsalessen geven op de Otter als je terug bent! Leuk om je verslagen te lezen! Groetjes, Jeanne

  • 10 December 2012 - 10:02

    Alma:

    Nou Peter. Dat is weer een fantastisch verhaal. Je foto's heb ik op facebook gezien.Maar ook leuk als je ze nog op deze site zet.
    Als ik dit schrijf denk ik dat je al in Medellin zit en weer lekker warm wordt. Genieten dus maar weer en we zien je deze week wel weer op Skype? ! Liefs xxx

  • 10 December 2012 - 11:14

    Linda:

    Vet Peet, klinkt goed allemaal. Jammer van je foto's maar gelukkig is er nog facebook en je getagte foto's ;) Ben benieuwd naar het mooie uitzicht. Maar beter ga je nu naar een Caribisch gebied en ga je lekker kokosnoten hakken! KUSJES!

  • 10 December 2012 - 14:28

    Martha Steenhuis:

    Hi Peter,

    Que interesante es para mi escuchar hablar de mi colombia...me gusta mucho tu manera de escribir y contar tus experiencias.

    Mañana martes 11 viajo a Quito, luego estare en Pasto 4 dias, luego el 16 de diciembre viajo a Orito (putumayo) y estare en Pasto de regreso alrededor del 27 de diciembre ,para celebrar el año nuevo y carnavales.
    Dejame saber tus planes para podernos encontrar, estare en contacto via facebook..

    La Costa colombiana es preciosa, te recomiendo visitar Santa Martha, Parque Tayrona y Cartagena.

    Que sigas disfrutando mucho de tu estadia en Colombia,

    Un fuerte abrazo, XX

  • 10 December 2012 - 16:16

    Stefan:

    Peter! Leuk geschreven allemaal, heel veel plezier nog daar!

    Gr Neef

  • 10 December 2012 - 16:26

    Bob:

    Hey kerel, leuk verhaal! Ik blijf me verbazen over die avonturen die je meemaakt. Blijf schrijven! (het liefst een beetje vaker en korter :-P)

    Groetjes je neefje

  • 10 December 2012 - 19:39

    Wim:

    Hoi Pedro,

    Alweer een mooi (lang) verhaal. Zo krijg je toch een beetje idee wat je allemaal meemaakt, en dat is toch weer heel wat.
    Hopelijk kun je ook nog een keer de (nieuwe) foto's hierbij plaatsen.

    Good goan.
    xx
    Wim

  • 10 December 2012 - 23:55

    Peter Steenhuis:

    oke, nu ook de foto´s! :)

  • 11 December 2012 - 17:11

    Wilko En Jeannet:

    Hoi Peter

    Bedankt voor al je mooie verhalen. Zo maak je nog eens wat mee.
    Wat zul je aan deze reis veel mooie herinneringen over houden.
    We blijven je volgen en wensen je veel goede dagen.
    Pas goed op jezelf.

    liefs Wilko en Jeannet

  • 16 December 2012 - 19:51

    Rob:

    Jouw verhalen zijn voor Colombia natuurlijk de beste reclame die men zich maar wensen kan. Het is er niet alleen maar kommer en kwel en het wordt steeds beter nu de FARC ook een toontje lager is gaan zingen. Avonturiers zoals jij kunnen er een unieke vakantie beleven. Het land is zo groot als Spanje, Portugal en Frankrijk samen, je raakt er nooit uitgekeken. Die Thermales van Santa Rosa wil ik ook zien zeg, uitzonderlijk mooi ! Op de foto onder de waterval lijk je sprekend op je vader.
    Martha is intussen ook in Colombia. Ben benieuwd of jullie wegen elkaar nog kruisen.
    Good goan !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 26 Okt. 2012
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 14244

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2012 - 25 April 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: