2e week in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Peter Steenhuis - WaarBenJij.nu 2e week in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Peter Steenhuis - WaarBenJij.nu

2e week in Quito

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 November 2012 | Ecuador, Quito

Bedankt voor alle leuke reacties! Zoals beloofd hier een nieuw verhaal over mijn tijd in Ecuador.

In mijn tweede week ben ik aardig gewend geraakt aan het leven hier. Ik ben nu niet meer moe van het tijdverschil of de hoogte. Ook begin ik de stad te snappen en me al zo´n beetje thuis te voelen. Hierdoor heb ik weer meer energie dan de eerste week en alles begint een beetje te wennen. 

Zoals beloofd begin ik met het strand waar ik afgelopen weekeind was. Dit was in Atacames. Ik ben hier met 4 vrienden uit de school heen gegaan. Eigenlijk hadden wij donderdag avond al willen vertrekken, maar omdat het die vrijdag een feestdag was hadden meer mensen dit plan. Hierdoor waren alle bussen vol en moesten we dus op vrijdag ochtend om 7 uur vertrekken. De rit zou 7 a 8 uur duren. Het was echt een prachtige rit! En het zou bijna zonde zijn als je dit in een nachtbus had moeten missen. Je zag heel erg mooi de natuur overgaan van subtropisch naar tropisch naar de vlakke kale kuststrook. Toen we aankwamen was het wel even een temperatuur shock! Wat een warmte!
Toen we uit de bus stapten stonden er direct al een stuk of 5 (soort van) tucktucks op ons te wachten, die met allemaal kaartjes van hostels e.d. ons in 1 van hun tucktuck wouden praten. Aangezien we nog geen hostel hadden rereserveerd leek het ons wel handig, om zo´n mannetje voor ons een hostel te laten vinden. Dus wij met zn 5en in zo´n tucktuck, opzoek naar een hostel met plek. De bestuurder reed langs enkele hostels, welke allemaal vol zaten. Na toch enige angst om op het strand te moeten slapen, vond hij er uiteindelijk 1 voor ons. We kregen hier een kamer met echt een fantastisch uitzicht over zee! Dus Echt super!

Toen we eenmaal binnen waren hebben we asap onze plakkerige en warme kleren uit gedaan, zwembroekie aan, handoekje mee en plonzen in die zee! :) Dit was echt heerlijk! Lekkere temperatuur, alleen helaas geen hoge golven. Dit was mijn eerste duik in de Pasifische oceaan! :) Niet veel anders dan de atlantische btw... maar toch, weer een vinkje waardig!
De zon was er echt ontzettend intens! Ondanks dat ik me had ingesmeerd met factor 60 oid ben ik toch nog verbrand!! Bizar!

Langs de boulevard bevonden allemaal standtentjes waar ze overdag veel Cheviche verkochten, dit is een soort koude soep met allerlei delicatesses uit de zee en groente. Best erg lekker!
´s avonds hebben we lekkere verse vis gegeten in een restaurantje. Hier kwamen in de tijd dat wij er zaten wel 3 muziekanten langs die in het restaurant wat gingen spelen, de ene iets beter dan de ander, en daarna naartuurlijk om geld vroegen. Het eerste gedeelte was leuk, het 2e wat minder... Er waren echt veel bedelaars,wat het soms ongemakkelijk maakt om dan zo van die luxe te genieten.

´s avonds begon het nacht leven. Alle eettentjes langs het strand waren omgetoverd tot salsa barren, waar veel cocktails worden geschonken en elke tent had zijn eigen dansvloer waar massaal salsa gedansd werd! Dit gaf echt een extreem tropisch en gezellig sfeertje. Het is alleen wel beangstigend om zelf een dansje te wagen, want er werd alleen maar in koppels salsa gedansd, en op een toch echt andere manier dan hoe ik het geleerd heb. Dus terwijl we zagen hoe onze vrouwelijke medereizigers ingekaapt werden door soepele locals, bestelde ik en Steven nog maar een drankje. Na nog een paar drankjes durfden we ons dan eindelijk op de dansvloer te begeven. Achteraf: leuke gezellige avond!

De volgende avond hebben we weer lekker op het strand gelegen en ´s avonds weer op stap. Dit keer kwam ik meer met locals in contact en heb ik wat salsa lesjes gekregen van een plaatselijke schone. Ook ontmoete ik die avond 3 andere nederlanders! Die ook in Quito verbleven, maar dan voor stage. ´Kleine wereld!´

Zondag vertrokken we weer om half 2, dus ´s ochtends nog even over het strand gelopen en een duik genomen en toen snel de spullen gepakt en in de bus. De terug reis duurde alleen stukken langer dan de heenreis.. blijkbaar wouden er meer mensen terug naar Quito. De reis duurde nu bijna 11 uur! Niet leuk!

Die maandag begonnen de lessen weer. Het systeem van de school hier is dat je elke week een andere docent hebt, dus dit was ook voor ons het geval. Ipv Mabel hadden we nu Gonzalo. Erg komische en droge man!
Maandag na school ben ik vanuit mijn gastgezin naar de residentia bij school verhuisd. Dit is wellicht minder goed voor mijn spaans, omdat je na school minder spaans spreekt, maar het is wel gezelliger! Mijn gastgezin was erg goed en aardig voor mij, maar ik vind het toch fijn om nu mijn eigen gang te kunnen gaan en me niet continu aan te hoeven passen aan het gastgezin en me ´netjes gedragen´. De rest van de week heb ik het lekker rustig aan gedaan.

Woensdag avond ben ik alleen nog op stap gegaan naar Ataca, dit is een soort skihut achtige tent in de Mariskal. Het touristische gedeelte van het nieuwe centrum van quito. Elke woensdag is het daar namelijk Ladies Night. Dit wil zeggen dat alle vrouwen gratis entree en gratis drinken krijgen!! Ik zeg discriminatie! Maar toch, je moet er maar aan geloven. Het was 3 euro entree en daar kreeg ik 1 gratis drankje bij. Dat valt ook nog wel weer mee. Daarna heb ik ook nog maar 1 biertje gehaald. Voor de rest kregen we steeds de gratis drankjes van de vrouwen, die met ons mee waren, in de hand gedrukt. Prima regeling dus! Al snap ik niet hoe zo´n tent uit kan met zulke acties!

Gister (zaterdag) ben ik met een stel van school naar het national park Cotopaxi gegaan. Cotopaxi is een vulkaan met een hoogte van 5897 meter hoogte. De bus bracht ons tot een hoogte van 4500 meter, vervolgens zijn we naar een hoogte van 4810 meter geklommen. Zie de foto voor bewijs! Dit was wel een opgave! De zuurstof is daar namelijk wel degelijk een stuk minder voorradig! Na 20 meter zat je al bijna te hyperventileren en ging je hart te keer als een malle. Na veel korte pauzetjes en je stapje voor staptje naar boven te klimmen is het ons toch gelukt! Op 4810m zat een refuge voor onderandere mensen die zich helemaal naar de top willen begeven. Maar wat een fantastisch uitzicht had je daar!

We hadden echt mazzel met het weer, het was namelijk erg helder en zonnig en hierdoor dus best warm, ondanks dat we niet ver van de sneeuwgrens vandaan zaten! Echter sloeg het weer er in de middag, net als in Quito, om. Het werd bewolkter waardoor de zon verdween en het direct als een malle afkoelde! Omdat nog niet iedereen boven was gingen we maar eerst een kopje warme chocolade drinken in die refuge. Daarna zijn we we afgedaald. Wat leek het toen een piep eintje wat we hadden afgelegd! Wel grappig was, dat het tijdens onze afdaling gewoon begon te hagelen! Dit verwacht je niet als je in Ecuador zit!

Toen we met de bus wouden vertrekken belande we eigenlijk direct in een zeer dichte wolk, waardoor het zicht was afgenomen tot serieus 0%! Toch vond de chauffeur wel dat hij verder kon rijden. Dus daar daalden we af in een witte leegte vertrouwend op een chaufeur, die ondertussen alleen maar grappjes zat te maken! Niet echt een lekker gevoel! Op een gegeven moment werd het weer gelukkig helderder en uiteindelijk zijn we weer heel huids in Quito aangekomen.

Dit was hem weer, tot de volgende keer!

  • 12 November 2012 - 00:49

    Peter Steenhuis:

    foto´s komen eraan. Ik wordt het internet cafe uit gekickt...

  • 12 November 2012 - 01:34

    Maarten:

    Hee Peter! Leuk verhaal en mooie foto's! On top of the world zie ik wel.
    Ook leuk dat je al meteen aansluiting hebt met mensen daar, maar dat zal ook wel snel gaan aangezien iedereen in het zelfde schuitje zit als ze daar komen.
    Lukt het ondanks alle uitjes e.d. al een beetje met je Spaans dan?
    Nouja ik hoor het wel in je volgende verhaal!

    X je broertje

  • 12 November 2012 - 08:46

    Martijn:

    Peter!

    Keep 'em coming, de mooie verhalen. Ik verveel me een ongeluk hier op de bank, Huub heeft inmiddels ook z'n laatste dag achter de rug. Jouw literaire werken zijn nu nog het enige hoogtepunt van mijn dag! Hoe gaat het met je Spaans? Wacht je me op in Peru in februari? X

  • 12 November 2012 - 12:34

    Alma:

    Hoi Peet,

    Wat maak je toch veel mee in een week.Van het warme strand naar de koude bergen. En wat een foto's! Geweldig! Ik ben benieuwd naar de rest van de foto's en wat je komende week weer meemaakt.
    Om je te zien en spreken via Skype was ook bijzonderl Alsof je bij ons in de kamer zat.
    Dat doen we beslist nog eens een keertje. Geniet ook weer deze week en we kijken weer uit
    naar je volgende verslag.
    Liefs
    xxx je mamma

  • 12 November 2012 - 12:34

    Alma:

    Hoi Peet,

    Wat maak je toch veel mee in een week.Van het warme strand naar de koude bergen. En wat een foto's! Geweldig! Ik ben benieuwd naar de rest van de foto's en wat je komende week weer meemaakt.
    Om je te zien en spreken via Skype was ook bijzonderl Alsof je bij ons in de kamer zat.
    Dat doen we beslist nog eens een keertje. Geniet ook weer deze week en we kijken weer uit
    naar je volgende verslag.
    Liefs
    xxx je mamma

  • 12 November 2012 - 17:42

    Sander:

    Yoo brada,

    Klinkt allemaal goed! En ziet er allemaal goed uit! Vooral die met die rode nagels! ;p

    We moeten binnenkort maar een keertje skypen!

    Have funn! xxx

    Top Dog Pack Leader Broer 1

  • 12 November 2012 - 18:55

    WIm:

    Hoi Pedro,

    Wat een verhaal weer, super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.

    Dachten Alma en ik dat we afgelopen zomer op een hoge bergtop hadden gestaan, overtref je ons weer met ca. 1000m ; mooie foto alsof je op de top van de wereld staat.

    Hou je haaks, en succes met je laatste lesweek Spaans.

    xxx
    Wim

  • 12 November 2012 - 21:29

    Martha:

    hola Peter...
    wow..wat leuke ervaring bij de Cotopaxi !!dat wil ik ook !..hahha..grapje... Ik weet niet hoe lang je in Ecuador blijft, maar er zijn nog veel veel meer leuke dingen te doen, dus misschien blijf je nog even..dan .. geef ik je nog een paar tips : Otavalo Market waar je kan vinden de mooie handicrafts door alle straten van de stad erg gezellig daar tussen alle kleuren en typisch ecuadoriaanse cultuur. Dicht bij Otovalo is een waterval: Peguche daar worden veel rituelen gevierd, erg prachtig!!..Ook meren zoals Cuicocha (kratermeer) en San Pablo zijn vlak bij Otovalo. In het zuiden van Ecuador 2 steden: Cuenca en Loja de culturele steden van Ecuador en Vilcabamba waar volgens de verhalen alle mensen die er wonen heel oud worden, de vallei van de eeuwige jeugd. Niet te vergeten Baños een echte toeristentrekker.Tot de volgende verhaal . nog meer veel plezier met je reis..dikke knuffel, :D


    Martha

  • 13 November 2012 - 00:00

    Renate V Z:

    Hey, leuke foto's joh! Zo te zien vermaak jij je wel ;)

  • 13 November 2012 - 10:39

    Hans En Gonneke Kuipers:

    Hola Peter

    Slechts een paar weken weg en al zoveel verhalen! Wij smullen ervan en zijn onder de indruk van de grote verschillen die dit land heeft.Mooie foto's die dit nog eens benadrukken.
    Leuk dat je al zoveel nieuwe mensen hebt ontmoet kun je moois Spaans oefenen:)
    Veel plezier!
    hartelijke groet Hans en Gonneke


  • 13 November 2012 - 21:06

    Bea:

    Hallo lief neefje,

    Ge-wel-dig om je verhaal te lezen. Super! Ook de foto's zijn mooi, leuk om op die manier "mee te reizen".
    Jij wordt altijd al zo gauw bruin, je komt nog terug als een echte Zuid-Amerikaan en spreek je vloeiend spaans!
    Wat mooi dat je zulke ervaringen opdoet, geniet lekker en graag tot een volgende keer!

    Lfs Bea xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 26 Okt. 2012
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 14254

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2012 - 25 April 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: