Medellin y los Caribbellin - Reisverslag uit Colombia, Colombia van Peter Steenhuis - WaarBenJij.nu Medellin y los Caribbellin - Reisverslag uit Colombia, Colombia van Peter Steenhuis - WaarBenJij.nu

Medellin y los Caribbellin

Door: peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

28 December 2012 | Colombia, Colombia

Zo ik ben weer aan schrijven toegekoemen en dus weer een verslag over mijn laatste belevingen in Colombia. Leuk dat jullie mij allemaal nog volgen, ondanks mijn soms lange verhalen! ;)

Na Bogota heb ik de nachtbus naar Medellin genomen. Hier ging ik samen met uiteindelijk 3 anderen heen. Zij hadden alleen een ander hostel op het oog dan ik, dus in Medellin splitsten onze wegen. Ik had een heel relaxed, beetje luxieus hostel op het oog. Met zwembad, pooltafel, tafeltennistafel en basket/voetbal/volleybalveld. Na vaak voor de goedkopere hostels te gaan vond ik dat ik nu wel een iets duurdere had verdiend.
De eerste twee dagen heb ik dan ook niet veel meer gedaan dan rond het hostel hangen, boekje lezen, zwemmen en poolen. Helaas was er niet veel animo voor volleybal. Daarna heb ik mezelf gedwongen om iets meer te ondernemen. Medellin heeft de enige metro van Colombia, dus transport door de stad was snel en makkelijk. Ook was er een gondel op het metronetwerk aangesloten, waarmee je op 2 bergen kon komen. Dit was dan ook het plan van mij en thomas om naar die berg te gaan. Boven op de berg zou het mooie parque Arvi moeten zijn. Echter halvewege de metrolijn begon het ontzettend hard te regenen… We besloten om onze plannen maar te wijzigen en naar een museum te gaan. Echter toen we bij het muzeum aankwamen bleek dat deze al bijna ging sluiten. Dus mijn poging tot een productieve dag was moeilijk hard gefaald. :P

De volgende dag zijn we wel met de kabelbaan de berg op gegaan en dit was erg gaaf. De kabel baan brengt je over een echt arm deel van Medellin. Op deze manier kon veilig iets van die wijken meekrijgen. Het park was wel een beetje fris, maar prachtig! Toen we daar wat rondgelopen hadden zijn we terug naar de stad gegaan om naar de Botanische tuinen van de Universiteit van Medellin te gaan. Deze waren wel mooi, maar niet heel erg bijzonder. The lonley planet sprak er met veel lof over, dus misschien verwachten we gewoon te veel. Maar goed, wel productief geweest! Die avond zijn we gaan feesten in Zona Rossa, het uitgaans gebied van Medellin. Er bevonden zich wel heel veel andere backpackers, wat het wel erg gezellig maakte maar ook wel weer heel westers.

De volgende dag zijn we naar een voetbalwedstrijd gegaan tussen Bogota en Medellin. Een finale van de beker. Wat was dat een bizar spectakel! Toen we uit de metro kwamen liepen we tegen een gigantisch aantal mensen aan, die allemaal geheel rood zagen en al veel aanmoedigingen lieten horen. Voordat we het stadion in konden zijn we zeker 3 keer gefouilleerd. Lange rijen en veel wachten, maar uiteindelijk beklommen we dan de trappen van het stadion. Toen we daadwerkelijk binnen kwamen, kwam er echt een gigantisch, chaotisch spektakel op ons af! Het complete stadion was rood, overal zochten mensen een plekje. Voordat de wedstrijd begon plaatsten een groep mensen zich geheel rond het veld, iedereen had een soort brandblusser. Wij kregen te horen dat je je shirt moest gebruiken om te voorkomen dat je het in ademd. Toen de groep begon kleurde het gehele stadion rood! Uit de brandblussers kwam een gigantische hoeveelheid roode rook. Echt een fantastisch gezicht! Toen de rook was weg gezakt bleef iedereen in een rode waas achter. Ik was met 2 blonde mensen van wie het haar geheel rood/oranje waren gekleurd. Mijn kleren waren ook rood en de wedstrijd kon beginnen.
De zangkoren waren ook anders dan bij europese wedstrijden. Ook hier kwamen de salsa tinten weer in terug. Kortom een geweldige belevenis! (zie mijn facebook voor 2 filmpjes van dit gebeuren!)

Het centrum van Medellin hebben we de volgende dag verkend. Dit was een erg chaotische bedoening, ontzettend veel mensen en alle verkopers die maar ¨A la orden¨ bleven zeggen (tot u dienst) en je vanalles probeerde aan te smeren. Tot vervelens aan toe, maar wel weer een komische ervaring!
Toen we terug liepen naar het hostel wouden we langs de rivier lopen, daar zou echt extreeme kerstversiering zijn, maar voor dat we bij de rivier aankwamen, liepen we tegen een festival aan. Ter viering van een jubuleum van een tv zender oid. Hier zijn we blijven hangen. Echt geweldig goed vermaakt. En je raad het niet maar zo kom je tussen de massa 3 nederlanders tegen die nu al een tijdje in Medellin wonen. So once again, it´s a small world!

Medellin is niet direct een mooie stad maar voor feesten zeer geschikt en het klimaat is echt super! Ze noemen het de stad van de eeuwige lente. Overdag is het warm maar niet te. ´S nachts is het ook warm genoeg om in je korte broek slippertjes en t-shirt rond te lopen, maar je kan er wel goed in slapen!

Vervolgens ging ik verder naar Cartagena. Ik nam de nachtbus vanaf Medellin en 13 uur later stond ik in het warme en vochtige Cartagena. Altijd weer ff acclimatiseren na de onbegrijpelijk koude bussen, waar je met lange broek schoenen en dikke trui uitkomt...

Cartagena is echt met afstand de mooiste stad van Colombia. Het is een oude havenstad, welke door spanje werd gebruikt voor het transport van en naar Europa. Door onderandere wij Nederlanders, die de stad geregeld hebben aangevallen, heeft de stad een fantaschtische stadsmuur. Het centrum is ontzetten kleurrijk en absurd mooi! De stad ligt aan de Carabbean en dat is ook wel te zien aan veel dingen! Voornamelijk de mensen. Er zijn meer donkere mensen en in veel dingen zie je meer afrikaans-achtige invloeden. Wat weer een geheel andere sfeer geeft dan in centraal en zuid Colombia.

In de stad heb ik vooral lekker door het centrum gezworfen. Het is echt fantastisch om tegen het eind van de middag over de stadsmuur te lopen. Je ziet dan een fantastische zonsondergang!
De tweede dag ben ik met een stel, waarvan ik Tom ook al in Medellin had ontmoed naar een ¨vulkaan¨ gegaan waarin zich een modderbad bevond. Dit modderbad is ongeveer 300 meter diep en zou allemaal genezende werkingen moeten hebben. Dit was echt een hele bizarre ervaring. De modder had een soort metalic grijze kleur en was erg dik. Je kan er bijna onmogelijk in bewegen. Je had bijvoorbeeld iemand nodig om je benen onder te drukken, als je van een ligmodus naar een staandemodus wou gaan. Een erg bizarre ervaring! Er zitten ook mensen in het bad die je een massage geven en vervolgens komt er een mannetje die koude biertjes aanbied, dus ik heb me erg goed vermaakt in het modderbad. Toen je eruit kwam was je echt compleet grijs en elke zak in je zwembroek was gevuld met modder. Deze moest je dan ook vasthouden om te voorkomen dat hij afzakt :p Vervolgens konden wij ons naar een vulcanisch opgewarmd meer verplaatsen om de modder van ons te wassen. Hier stonden vrouwtjes klaar die je van top tot teen weer schoon maakten. Zelfs de zwembroek moest uit zodat ze deze kon wassen. Dat was ff schrikken, maar een erg grappige ervaring!

Vanuit Cartagena kan je naar Playa blanca gaan. Dit moest een fantastich, wit, tropisch strand zijn. Dus dit ben ik dan ook maar even met mijn eigen ogen gaan controleren. En dat klopte zeer naukeurig! Echt fantastich wit en fijn sand, de zee was zeer blauw! Maar eerst de weg daar naar toe.
De makkelijkste en snelste manier om daar te komen is met een boot. Onderweg naar de haven in Cartagena werd ik aangesproken door een man die mij zo´n boodplek wou verkopen. Ik probeerde een beetje met hem te onderhandelen tot dat hij opeens met een zeer goede prijs kwam. Ik ben met hem mee gegaan en kwam op een zeer lokaal marktje uit. Deze liepen we over en kwamen in een haventje terecht met een boot vol met locals. Ik begon onderhand wel een beetje te twijfelen of dit nou wel zo´n goede keus was, maar ik had alleen maar een beetje geld mee en niets van waarde, dus er kon mij niet veel gebeuren. De boot bleek echter prima, super snel en ik hoefde geen entree te betalen voor het nationale park. Echt ideaal! Later bleek dat ik in de boot van de verkopers op het strand was gekomen. :P

Het enige nadeel van het strand is dat het wel erg touristisch is. Rond een uur of 11 a 12 komen er ontzettend veel boten aan die de mensen er afzetten. Tegen 3 uur wordt iedereen weer opgehaald. Er zijn onzettend veel mensen die dingen willen verkopen of massages willen geven. Ook al zeg je nee, dan gaan ze bijvoorbeeld je schouder toch een beetje masseren en zeggen van: ja, je hebt echt een massage nodig! Veel stres! E.d. :P een beetje vervelend maar ook wel weer komisch.

Ik bleef de nacht slapen op het strand in een hangmat, wat echt geweldig was! Tegen 3 uur loopt het strand leeg en blijven alleen de mensen over die daar blijven slapen. Toen werd het strand pas echt mooi! En snachts was er in de omgeving niet meer licht dan een paar fakkels en lantarens op het strand. Hierdoor kon je ontzettend veel sterren zien! Helaas was het een beetje bewolkt, waardoor je niet de gehele hemel kon zien, maar wat je tussen de wolken door zag was echt awesome!

De volgende dag gingen we weer terug met de boot van de eigenaar van de hangmatten. Hij had zijn eigen speedboot. Toen we bijna aan het eind van de baai waren stopte hij opeens en ging naar de motor. Opende de klep en begon een te schelden. Het water was best wild omdat het redelijk waaide en dat ik combinatie met een schipper die scheld tegen zijn moter, die niet veel meer deed, stelt je niet heel erg op je gemak. Toen vertelde hij ons dat hij niet verder durfde met die moter en dat we weer terug moesten. Echter zagen we alle boten al vertrekken van het strand, dus wij hoopten maar dat we nog een boot konden regelen. Na een tijdje zag de schipper een half lege boot. Hij heeft de schipper geroepen en toen wilden ze beide schepen naast elkaar leggen, teminste voor zover dat gaat in een ontzettend wilde zee... Wij moesten daar van schip wisselen. Wel een beetje spannend gebeuren, maar ook wel weer een adrenaline boost na de tijd! Na veel gekloot was iedereen dan overgestapt. En konden we weer verder, ookal waren een paar meisjes half in shock! Toen we de baai uitkwamen begrepen we dat je daar echt niet met een defecte motor wilt varen. Er waren echt gigantische golfen en super veel wind! Maar uiteindelijk bracht de nieuwe boot ons veilig terug naar Cartagena en was ik weer een avontuur rijker!

Die zelfde avond ben ik nog naar Taganga gegaan. Hier zit ik nu. Dit is een kleine plaatsje tegen Santa Marta aan. Hier ben ik nu bezig met mijn duikcursus. Gister heb ik mijn PADI Open Water behaald. Vanavond heb ik mijn eerste nachtduik voor mijn PADI Advance cursus. Het duiken is echt een geweldige ervaring! Je begeeft je dan echt in een complete andere wereld, waardoor je je al zwevend verplaatst! Super!

Het hostel waar ik nu verblijf is ook een paradijs! Het heeft een franse eigenaar, en blijkbaar staat dat voor goed eten. Dit is hier echt fantastisch! Er is een franse kok, die elke dag een nieuw menu opsteld en dit fantastisch voorbereid! Wow!

Kerst was wel bijzonder hier.. Door het weer en het gemis van vrienden en familie bleef het echte kerst gevoel een beetje weg. Wat er nog wel overbleef was super lekker eten en een mooi feestje met mn mede backpackers. Erg leuk, maar toch niet echt kerst..

In het nieuwe jaar ga ik 2 dagen naar Tyrona National Park, waar ze nog mooiere stranden dan playa blanca beloven. Ook hier wil ik weer in een hangmat slapen en ik hoop op een iets heldere avond met veel sterren. En vervolgens ga ik hier een 5 daagse hike naar de Ciudad Perdida doen. Dit moet ook fantastisch zijn! Daarna begin ik mijn reis richting het zuiden en mijn eindbestemming: Buenos Aires, Argentinië!

  • 29 December 2012 - 17:13

    Alma:

    Hoi Peter. Weer een lang, mooi verhaal met je avonturen. Geweldig en zo hier en daar toch ook wel spannend. Dat modderbad lijkt me ook een aparte ervaring. En dat strand: Peter ten voeten uit!!
    Het nachtduiken zal ook wel geweldig zijn geweest, maar dat horen we wel weer via skype of je volgende verhaal. Nog 4 maanden genieten en verhalen schrijven, wat wil je nog meer.
    Liefs Alma

  • 29 December 2012 - 19:28

    Wim:

    Hoi Pedro,

    Bedankt weer voor je prachtige verhalen.
    Je hebt al weer het nodige meegemaakt zeg, prachtig om dat allemaal te lezen. Je ziet het zo allemaal voor je.
    Kun je bij het duiken de (waterdichte) filmcamera nog gebruiken? Dat zou wel heel leuk zijn om een paar onder water filmpjes te kunnen maken.

    Nou alvast een goede jaarwisseling gewenst daar.
    Doen ze daar nog iets met vuurwerk o.i.d? Ik stel me zo voor dat dat wel weer een heel mooi feest zal worden!

    Hou je haaks,
    tot horens.

    xx
    Je liefhebbende vader

  • 30 December 2012 - 09:46

    Jeanne:

    He Peter!

    Jammer dat het skypen gisteren niet echt goed ging maar wel tof om je verhaal hier ook nog even te lezen ;-)

    Groetjes!

  • 30 December 2012 - 15:06

    Jeannet:

    Hoi Peter

    Heb net je verhaal weer gelezen en je foto´s en filmpjes op facebook bekeken
    Leuk om zo met je mee te reizen
    Wat bijzonder wat je allemaal doet en ziet.
    Ook namens Wilko,Harmen,Stefan en Jolien :
    Een hele leuke jaarwisseling
    en veel reisplezier in 2013!!!

    Ook dat zal wel weer een mooi verhaal opleveren.

    groetjes Jeannet


  • 30 December 2012 - 15:06

    Jeannet:

    Hoi Peter

    Heb net je verhaal weer gelezen en je foto´s en filmpjes op facebook bekeken
    Leuk om zo met je mee te reizen
    Wat bijzonder wat je allemaal doet en ziet.
    Ook namens Wilko,Harmen,Stefan en Jolien :
    Een hele leuke jaarwisseling
    en veel reisplezier in 2013!!!

    Ook dat zal wel weer een mooi verhaal opleveren.

    groetjes Jeannet


  • 30 December 2012 - 22:59

    Frank:

    Een prachtig verhaal heb je geschreven. De foto's waren magistraal. Je schrijft eventjes dat je 13 uur in de bus moest zitten , maar als ik me daar een voorstelling van wil maken is dat natuurlijk een een enorme tijd. Ik denk je moet er wel een beetje van houden. Ikzelf hou daar wel van. Je ziet vanalles. Veel leuker dan in een vliegtuig zitten.
    verder vind ik het heel knap dat je allesin de juiste volgorde hebt onthouden en dat je van alles de namen hebt onthouden .
    groetjes
    prettige jaarwisseling
    gelukkig nieuwjaar
    groetjes Frank


  • 12 Januari 2013 - 14:15

    Rob Steenhuis:

    Hallo Peter, ik las je laatste verhaal gisteren pas. Weer een lang verhaal dat geen moment verveelt, levensecht ! Ben benieuwd wat je van Parque Tayrona vond, een paradijs.
    Nu ben je in Pasto. Ik sprak Martha, ze vertelde me hoe ze jou aantrof bij het busstation, na afloop van de jungle tocht en de lange reis naar de andere kant van het land. Haha ! Dat je voor iets anders eerst naar de kapper moest.
    Heel bijzonder toch dat jullie elkaar nu treffen ? Blijf er maar een tijdje, dan hoef je even niks zelf te regelen en kun je even bijkomen. Er zijn vele uitstapjes mogelijk in de omgeving. Ciao !

  • 17 Januari 2013 - 01:19

    Martha Steenhuis:

    Peter, je bezoek aan Pasto was heel leuk voor mij, bedankt.! IK voelde me compleetmet mijn familie en met jou, voelde ik dat mijn familie steenhuis ook bij mij was. Ik zal herineren altijd deze tijd met jou, met mijn vrienden en familie hier, echt geweldig. Ik wens een goede reis naar ecuador, peru en de volgende besteming. groetjes van iederen hier.
    Marthika.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 26 Okt. 2012
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 14236

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2012 - 25 April 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: