Bijna 1 week in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Peter Steenhuis - WaarBenJij.nu Bijna 1 week in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Peter Steenhuis - WaarBenJij.nu

Bijna 1 week in Quito

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 November 2012 | Ecuador, Quito

Dag allen!
Leuk om jullie reacties te lezen!

Ik zit nu bijna 6 dagen in Quito maar het voelt al veel langer! Maar laat ik bij het begin beginnen. Mijn reis begon namelijk bijzonder goed. We moesten echter wel zeer vroeg vertrekken richting Schiphol, maar er wachte een mooie verrassing voor mij op schiphol! Ik had van Daan al gehoord dat hij sowieso langs zou komen en waarschijnlijk nog een paar anderen, maar toen ik met mijn ouders in de rij stonden om in te checken kwamen er 9 vrienden van mij langs! Echt geweldig jongens! nog bedankt voor het awesome afscheid!

Na veel doei´s knuffels en succes wensen stond ik daar alleen achter de duane. Dit was wel een bijzonder moment. Ik voelde toen pas echt de spanning van wat mij te wachten stond! De gate vond ik gemakkelijk en de vlucht naar madrid verliep goed. In Madrid had ik mijn overstap en mijn nieuwe gate was echt moeilijk ver weg! Ik moest me zelfs via trein over het vliegveld verplatsen! Echt bizar! Maar uiteindelijk had ik de gate dan gevonden en kon ik het vliegtuig in. Toen ik mijn ticket liet zien aan de stuwades wou zij hem scannen, maar hier ging iets mis. Toen keek ze even op haar computer en ik heb geen idee waarom maar toen zei ze dat ik buisness class zou vliegen! Haha! Wat een mazzel en wat een goed begin van de reis!
De luxe die ik daar had was echt absurd! Mijn stoel was gigantisch en kon ik elke mogelijk stand worden gezet, zelfs helemaal plat! Voordat we waren opgestegen had ik al een champagne achter de kiezen. Op de achtergrond werd klasieke muziek gespeeld en we kregen de keuze uit verschillende kranten en tijdschriften, dit terwijl de economy class nog bezig was om zich in hun krappe stoeltje te wurmen. :P Vervolgens konden we kiezen uit drie verschillende maaltijden. En dit werd een echt 3 gangen menu met wijn en alles! na het eten konden we kiezen uit kofie, baileys, wiskey ect. Je kreeg ook nog een tasje met tandenborstel, kam, eu de toilet, lippenbalsem ect. Kortom: een prima reisje!

Na het landen e.d. werd ik opgewacht door mijn gastgezin. Deze bestaat uit de vader, Carlos, de moeder, Adriana en zoontje, Juan Carlos. In het gastgezin zat ook nog een zwitsersmeisje, Belinda. Het zijn erg aardige en behulpzame mensen! Het was wel erg fijn dat Belinda er was, want alleen Adriana spreekt een héééél klein beetje engels. Dus Belinda kon alles mooi vertalen.

De zondag was ik de hele dag vrij. Toen zou ik met belinda door Quito gaan fietsen, want op zondag is er één straat helemaal afgezet voor auto´s. Er zijn dan ook veel mensen die fietsen. Belinda voelde zich echter niet goed, ze heeft een virus in haar maag waardoor ze soms na het eten heel veel buikpijn krijgt en dit kan soms de hele dag duren! Aangezien zij niet mee kon en zei dat het heel goed alleen ook te doen is, ben ik uiteindelijk in mijn ééntje gegaan. Dit voelde wel als een avontuurtje op zich. In mijn 1tje op een fiets in een bizare stad!
Eerst even een korte uitleg over Quito:
Quito ligt op bijna 3000 meter hoogte en heeft bijna 2 miljoen inwoners. Het ligt een een bergdal en om die reden is de stad wel 45 kilometer lang en slechts 8 kilometer breed. De avonden zijn koud en overdag is het warm. In de middag gaat het echter (bijna) altijd regenen. Mijn gastmoeder zegt ook steeds, dat quito wel degelijk seizoenen kent, ondanks dat het op de evenaar ligt. ´s ochtends is het zomer, ´s middags is het herfst en ´s avonds is het winter. :p

Maar goed ik ben naar het oude centrum gefietst en op mijn route kwam ik langs 3 prachtige parken, waar het afgeladen vol was. Overal werd gesport, gegeten en muziek gemaakt. Het oude centrum was erg mooi en ook daar werd veel muziek gemaakt en gedansd! In het oude centrum werd het wel heuvel achtig en daar begon ik ook te merken dat ik me op 3000 meter hoogte bevond! Ik was al zeer snel buiten adem en kreeg zelfs een beetje hoofdpijn. Dus ben ik maar even gaan rusten en daarna lopen met de fiets aan de hand. Ik zal hiervan ook wat foto´s uploaden. Toen ik weer terug kwam zijn we uiteten gegaan in een Argentijns restaurant, met veeel vlees!

De volgende dag begon de school om half 9, hier bracht adriana mij naar toe, maar ik moet elke dag met de bus. Deze kost slechts 25 dollarcent en dan kan je in de bus stappen en uit stappen waarneer je wilt. Maar de het bus systeem is hier echt bizar. Het werkt als een soort metro. Je wacht op een soort afgesloten station, als er een bus aan komt gaan er 3 schuifdeuren open en de busdeuren ook, hierdoor kan je dan de bus in, maar eigenlijk is de bus al prop vol, toch moet je je er maar een beetje in drukken. Dan gaan de deuren dicht, maar die kunnen vaak niet helemaal dicht. Er vouwd dan een klap naar binnen die alles nog even aandrukt, zodat de deuren toch dicht kunnen. Erg gezellig! :P
Een maal op de school begon je met een niveau test, gevolgd door de klas indeling en je eerste les. In de middag zijn we met mijn klas (van 3 leerlingen) het oude centrum ingegaan voor een city tour. Erg leuk!

Dinsdag ben ik met 6 andere studenten naar Mittel del mundo gegaan. Dit is de precieze evenaar! Dus dat was wel grappig om geweest te zijn. Ze hadden ook geen grappige weergave van het verschil van de verschillende wereldhelfden. Zo lieten ze zien dat op het noordelijk halfrond het water rechtsom wegstroomd en op het zuidelijke linksom en precies in het midden valt het gewoon naar beneden zonder draaikolk. Dit is echter wel nep, want op zo´n kleine afstand is zo´n verschil nog niet zichtbaar, maar toch wel leuk om je te beseffen!

Gister hebben we na school bustickets geboekt voor het weekeind, aangezien het vrijdag el dia del muerte is (the day of the death (ik weet niet de nederlandse naam)) zijn we morgen vrij. En morgen ga ik met 4 anderen naar het strand bij Esmiralda. Dit is ongeveer 7 uur met de bus en hiervoor betaal je slechts 10 dollar, dit is ongeveer 7 a 8 euro. :)
Ik ben erg benieuwd naar de stranden van ecuador!
Als jullie dit ook zijn, lees dan ook mijn volgende verhaal! ;)

ofterwel ik vind het weer mooi geweest! Ik ga zo kijken naar een mountainbike wedstrijd van Juan Carlos.

Adios y hasta luego!


  • 01 November 2012 - 22:52

    Alma En Wim:

    Hoi Piedro,

    Wat een prachtige verhalen.
    We hebben erg gelachen om je vliegreis met business class, echt super, you lucky basterd!

    Lijkt wel een heel mooie moderne stad, Quito.
    Precies op de evenaar is toch ook wel iets bijzonders.

    Leuke foto's , smaakt naar meer...

    Veel plezier aan het strand en geniet van de zon.

    Liefs Alma en Wim

  • 02 November 2012 - 12:47

    Gonneke En Hans Kuipers:

    Hoi Peter

    Geweldig wat een verhaal over je vliegreis!!! Ieder krijgt wat hem toe komt toch:)
    Boeiend om je verhalen te lezen over een werelddeel dat zover weg ligt en zo onbekend voor ons is.
    Door jouw belevenissen leren we zuid Amerika kennen!!
    Zelf na deze eerste dagen heb je al veel beleefd!
    Heel veel succes met je taallessen en geniet van de gezelligheid van je gastgezin.
    We blijven je zeker volgen!!

    Hartelijke groet
    Hans en Gonneke

  • 02 November 2012 - 12:49

    Harry:

    Peter,

    Mooi om te lezen dat de reis goed is gegaan en dat de eerste week perfect was ( tenminste zo lijkt het)

    Veelplezier aan het strand en stuur een beetje zon deze kant op

    groeten,

    Harry

  • 03 November 2012 - 10:19

    Martha :

    hola Peter,

    Me alegra mucho saber que tu primera semana de viaje ha sido llena de experiencias positivas. que bueno verte rodeado de amigos.

    Ecuador es un pais bello y disfrutaras mucho de su cultura y su gente. Tus fotos estan super, estos lugares a nosotros nos traen lindos recuerdos.

    Disfruta mucho de la playa de esmeraldas..

    abrazos.!!!

    saludos desde Hengelo.

    Martha


  • 03 November 2012 - 12:44

    Rob:

    Hola Pedro Casa de Piedra,

    Je bent lekker met je neus in de boter gevallen, mooi meegenomen toch ? Jouw verhaal en foto's brengen goede herinneringen naar boven. Centro Historico Quito, La Mitad del Mundo. Vanaf Virgen de Panecillo heb je een mooi uitzicht over de stad.
    Zoals je weet komt Martha 11 december in Quito aan maar dan zul jij er wel niet meer zijn.
    We volgen je verslagen met bijzondere belangstelling. Groeten, Rob.

  • 03 November 2012 - 22:40

    Bea:

    Hallo Peter,
    wat ontzettend leuk om je te lezen!
    Mooi verhaal en leukel, al veel gezien en meegemaakt.
    Heel erg leuk om je zo te kunnen volgen.
    En dat ga ik zeker doen!!

    Veel liefs Bea

  • 03 November 2012 - 23:40

    Bob:

    Hey neef!

    Wat een leuk verhaal man. Ik had de afgelopen week al een paar keer gekeken hier op de site, maar het duurde nog even voordat je eerste verhaal erop stond...

    Maar nu is het zover. En hij zit al vol hartstikke leuke ervaringen! En er is nog niet eens een week voorbij... Dat belooft wat voor het komende half jaar.

    Nou ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!


    Groetjes je neefie


  • 04 November 2012 - 01:02

    Linda:

    Hahahaha wat een pretkop op die foto. Chillie b dat je business class mocht vliegen, is wel even een verschil met de busreisjes die je maakt daar in Ecuador. Succes met je lessen, chill dat je 'ouders' zo weinig Engels spreken, des te sneller dat je het leert. Have fun & blijf lekker veel fietsen anders verleer je het (maar zonder fiets slijten je spijkerbroeken minder snel) XXXX aus Berlin

  • 04 November 2012 - 14:13

    Sander:

    Hola Pedro! Se ve bien en las fotos! Zona de agradable, buena gente, cervezas grandes y un cielo azul precioso! Buena suerte con el curso y espero que usted puede obtener más de un par de semanas de holandés a español mejor que este traductor de google. ;) Me he divertido y espero tu próximo post! ¡Hasta pronto! xxx Sander

  • 07 November 2012 - 00:04

    Frank :

    Gossiemijne , direkt de eerste dag al alleen eropuit. Dat je niet verdwaald bent ! Mazzel zeg , dat je business class mocht vliegen. Dat zou ik in mijn leven ook nog
    wel een keer mee willen maken.
    Ik ben nieuwsgierig naar je volgende verhaal.
    groetjes Frank

  • 07 November 2012 - 00:04

    Frank :

    Gossiemijne , direkt de eerste dag al alleen eropuit. Dat je niet verdwaald bent ! Mazzel zeg , dat je business class mocht vliegen. Dat zou ik in mijn leven ook nog
    wel een keer mee willen maken.
    Ik ben nieuwsgierig naar je volgende verhaal.
    groetjes Frank

  • 09 November 2012 - 00:17

    Harry En Ingrid:

    Hallo Peter,

    we vinden je reisverslag geniaal. Het zal je maar overkomen. (alleen in een film).
    Blij te horen dat de start van een lange reis zo goed gaat. Ik hoop voor je dat het een voorbode is van Expedition Sud-America.
    Wij wensen je vanaf hier in ieder geval nog vele mooie ervaringen en deel ze vooral met ons allemaal.

    Lieve groeten,

    Harry en Ingrid

  • 11 November 2012 - 22:27

    Eva:

    Klinkt niet verkeerd Peter, zeker dat businessclass vliegen :) geniet ervan!

  • 12 November 2012 - 09:12

    Zoila:

    Seguro la proxima historia va ha ser tambien muy linda, Esmeraldas tiene unas hermosas playas y el viaje en bus junto con amigos va ha ser una bella aventura, disfruta de mi bello Ecuador que hace tres meses estube yo alli.
    Groeten,
    Zoila.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 26 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1482
Totaal aantal bezoekers 14237

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2012 - 25 April 2013

Zuid-Amerika

Landen bezocht: